Hyperpigmentatie

Wat is hyperpigmentatie?

Pigment is een kleurstof (melanine) die in je weefsels zit. Het geeft kleur aan je haren, de iris van je oog en aan je huid. Het pigment beschermt je huid tegen de Uv-straling die in zonlicht zit. Pigmentvlekken zijn kleine ophopingen van pigment in de huid. Vrijwel iedereen heeft wel wat pigmentvlekken op zijn lichaam, zoals moedervlekken, sproeten, schoonheidsvlekken en geboortevlekken. Te veel zon, hormonale veranderingen en ontstekingen kunnen er echter voor zorgen dat de cellen die pigment maken 'in de war raken'. Het resultaat is hyperpigmentatie, wat zich kan uiten in donkere vlekken of strepen op je huid. Melanine bevindt zich in de verschillende diepten in de huid, des te dieper in de huid, des te moeilijker is dit naar wens te behandelen. Post inflammatoire hyperpigmentatie (PIH) is de meest voorkomende vorm van abnormale donkerverkleuring van de huid. Door een ontsteking van de huid wordt een overmaat aan melaninepigment in de huid aangemaakt. De donkere verkleuring ontstaat exact op de plek waar de ontsteking zit en wordt zichtbaar zodra de ontsteking weer verdwijnt. PIH wordt om cosmetische redenen vaak als bijzonder belastend ervaren.

Veel voorkomende oorzaken:

• Acne
  • Eczeem
  • Bacteriële huidinfecties (impetigo bijv.)
  • Gistinfecties
  • Trauma
  • Insectenbeten

Minder voorkomende oorzaken:

• Psoriasis
  • Lichen planus
  • Lupus erythematosus
  • Geneesmiddelreacties
  • Uitslag door een virusinfectie

Wie krijgt het?

Hyperpigmentatie kan op elke leeftijd ontstaan. Mensen met een donker huidtype hebben een sterk verhoogd risico. Bij hen is de hyperpigmentatie vaak donker en meer langdurig aanwezig dan bij mensen met een licht huidtype.

Hoe ziet het eruit?

Afhankelijk van de huidskleur van de persoon en de diepte waarop het extra aangemaakte pigment ligt kan de kleur variëren van lichtbruin tot donkerbruin tot grijsblauw van kleur. Hoe dieper het pigment, hoe grijzer de kleur is. Wanneer de plek ook aan de zon is blootgesteld (in het gezicht bijvoorbeeld) kan de pigmentatie extra donker worden.

Behandelmogelijkheden

Post inflammatoire hyperpigmentatie is meestal moeilijk- of zelfs helemaal niet- te behandelen. Wanneer de ontsteking verdwenen is en niet meer terugkomt zal in veel gevallen de pigmentatie vanzelf (maar heel langzaam) verdwijnen. Vooral wanneer het pigment oppervlakkig in de huid gelegen is, is de kans op spontane verbetering redelijk groot. Diep gelegen pigment verdwijnt zelden. Bij oppervlakkig gelegen vormen van PIH is behandeling met fruitzuurpeeling of microdermabrasie mogelijk.